Exhibitionistische zelfverrijking

Door Lala Aleksanyan 4 maanden gelden
Home  /  Geen categorie  /  Exhibitionistische zelfverrijking

Alle medewerkers van Van Hulzen Communicatie kunnen zich schaamteloos verrijken aan kunst en cultuur. Afgelopen Kerst kregen ze allemaal een Museumjaarkaart ‘van de zaak’. De kaart ongebruikt in de kast laten liggen is er niet bij. Drie keer per jaar trekken ze er met z’n allen op uit. Zo liep het voltallige bureau in juli bloedjefanatiek door het Rijksmuseum in Amsterdam om de interactieve Escape Game ‘In de schaduw van Rembrandt’ op te lossen….

Achter de Kerst-attentie schuilt namelijk een heus cultureel programma. Werkgroepjes bereiden zo’n collectief museumbezoek voor, gekoppeld aan een thema. In het voorjaar bezocht de hele club het Museum voor Communicatie in Den Haag en dat ging over het ‘primaire proces’. De werkgroep ‘digital’ had het oog laten vallen op de Escape Game in het Rijks. In groepjes en gewapend met een telefoon waarmee je in contact staat met een museummedewerker Bert trek je van hot naar her door het museum. Aan de hand van allerlei hints moet je een mysterie oplossen. Tekstschrijver Elly van der Zee genoot met volle teugen. “Je komt tot in de krochten van het museum en het was voor mij vooral fascinerend om te merken wat ‘gamification’ losmaakt. Ons groepje werd steeds fanatieker. En onderwijl leerden we wel steeds meer over het museum, over architect Pierre Cuypers én kunstenaar Torrentius.”

Belangrijkste les voor Elly was dan ook dat gamification – het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen – een aantrekkelijke manier is om iets te leren. “Het museumspel was een heel interactief gebeuren. Onderweg moesten we bijvoorbeeld foto’s maken om de puzzel op te lossen. Dat werkt heel goed; je doet er letterlijk méér mee op.” Als ze het tripje naar Amsterdam met één woord moet samenvatten, dan is dat ‘beleving’. “Af en toe organiseren we evenementen voor onze klanten, en ik denk dat meer beleving daar zeker iets kan toevoegen.”

De eerstvolgende belevenis uit het cultureel programma staat voor het najaar gepland. Het thema is ‘kennis en vaardigheden’. Welk museum het bureau dan gaat bezoeken, is nog niet bekend.

Category:
  Geen categorie
Dit bericht gedeeld 0 keer
 000