Campagnes

Door Lala Aleksanyan 5 maanden gelden
Home  /  Portfolio Item  /  Campagnes

De meest succesvolle campagnes zijn veelal campagnes met een directe boodschap. Het lijkt eenvoudig, maar er gaat een intensief proces aan vooraf. Alle aspecten moeten van te voren goed uitgedacht worden en je maakt weloverwogen keuzes.

Hoe je dat doet?

  • Formuleer heldere doelstellingen.
  • Heb de doelgroepen duidelijk voor ogen (en werk ze uit in persona’s).
  • Formuleer een kernboodschap die staat als een huis.

Met deze ingrediënten bedenk je een effectieve strategie en een krachtig concept.

Wij lanceren regelmatig communicatiecampagnes in opdracht van overheid en bedrijfsleven. Van strategie en concept tot uitvoering, met alle expertises in eigen huis. Onze adviseurs nemen het strategische deel voor hun rekening, om vervolgens onze creatieven te briefen. Wij bedenken concepten voor zeer uiteenlopende campagnes. Bovendien kunnen wij deze concepten ook van A tot Z uitwerken. Efficiënt en zonder ruis op de lijn.

Case: Snorfiets naar de rijbaan, gemeente Amsterdam

Het wordt steeds drukker op de Amsterdamse fietspaden. Om de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de stad te vergroten, introduceerde de gemeente Amsterdam een nieuwe maatregel: snorfietsers rijden vanaf 8 april 2019 binnen de ring A10 met helm op de rijbaan. Een maatregel die in het hele land op de voet wordt gevolgd. In opdracht van en in samenspraak met gemeente Amsterdam ontwikkelden wij een campagne die Amsterdammers over de nieuwe maatregel informeert en gedrag stimuleert.

Campagnestrategie
De invoering van de maatregel vraagt om verandering van gewoonten. De nieuwe gewoonte van het opzetten van je helm begint thuis, voor je vertrekt. De strategie richt zich op het handelingsperspectief, helm op en als je vervolgens op pad gaat, opde rijbaan te gaan rijden. Richting automobilisten en overige weggebruikers wordt ingezet op het maken van ruimte voor de nieuwe weggebruikers. Om tot de campagnestrategie te komen, zijn we samen met gedragswetenschappers en verkeersdeskundigen van de gemeente Amsterdam aan de slag gegaan met behulp van CASI – Communicatie Activatie Strategie Instrument – ontwikkeld door Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken.

Campagneconcept
Centraal in het concept staat het blauwe snorfietsplaatje, want: het kenmerkende onderscheid tussen een snorfiets en een bromfiets is het respectievelijk blauwe kentekenplaatje en het gele kentekenplaatje. Het concept richt zich op een aantal geïdentificeerde groepen van snorfietsrijders: jongeren, ouderen en werkenden. Daarnaast een specifieke inzet gericht op automobilisten en overige weggebruikers. De campagne is vooraf gepretest. Twee verschillende versies van het concept zijn aan de doelgroepen voorgelegd. Uit deze pretest kwam bijvoorbeeld dat een geelgekleurde rijbaan een hogere attentiewaarde heeft dan een grijs wegdek.

Crossmediale campagne
Op maandag 25 maart startte een crossmediale campagne, om snorfietsers en andere weggebruikers voor te bereiden op de maatregel, die vanaf maandag 8 april is ingegaan. De focus ligt op campagnemiddelen in de fysieke ruimte, ontworpen door ons eigen art&copy team: poster in abri’s/OOH waar zowel snorfietsers als andere weggebruikers langsrijden. De campagne wordt verder kracht bij gezet met de inzet van online advertising, spotjes op AT5, social media en posters in het uitgaansleven. Hiermee worden de verschillende doelgroepen ook apart aangesproken. Speciaal voor jongeren is er een scholencampagne, ondermeer ondersteund met Virtual Reality. Alle ins en outs over de nieuwe maatregel zijn te vinden op www.amsterdam.nl/snorfiets.

Deze case gedeeld 0 keer
 000