Het verhaal van Van Hulzen

Alles heeft een verhaal. Dat is ons motto. Hieronder lees je het verhaal van Van Hulzen:

Ons verhaal

Het verhaal van Van Hulzen begint op 1 december 1950. Kick van Hulzen, onze naamgever, richt het eerste PR-bureau van Nederland op. Vanuit de zolderkamer van zijn ouderlijk huis haalt hij het PR-advies vak naar Nederland. Op dat moment bestaat zijn kantoor uit een houten bureau met daarop een heus telefoontoestel. Puur voor de show, want boven is er geen telefoonverbinding. Beneden wel. Daar neemt zijn moeder altijd op: “De heer van Hulzen zal u binnen enkele ogenblikken te woord staan, een moment geduld alstublieft.”

In 1953 krijgt Kick Van Hulzen de klant die hem groot zal maken: Albert Heijn. Kick staat aan de wieg van de Allerhande, een krant vol huishoudtips waar en passant allerlei verhalen over Albert Heijn worden gedeeld. Over de herkomst van de kruidenierswaren, de mensen die de grootgrutter van werk voorziet, enzovoort. De Allerhande groeit uit tot een weekkrant met een aandachtswaarde waar je nu alleen maar jaloers op kunt worden. Al decennialang heeft Allerhande een oplage van 2 miljoen.

Ons-Verhaal
allerhande-3

Kick Van Hulzen legt de basis voor PR zoals we die nu nog steeds bedrijven. Denk in relaties. Wees authentiek. Kicks stijl was nuchter, degelijk zelfs. “Vertel informatieve verhalen en laat de doelgroep zelf conclusies trekken,” is zijn adagium. Deze werkwijze slaat aan. Albert Heijn blijft ruim 50 jaar klant. Bureau Van Hulzen groeit mee en trekt ook andere grote klanten aan.

In 1979, als zijn bureau 29 jaar bestaat, neemt Kick Van Hulzen afscheid om gezondheidsredenen. Het bureau gaat verder. Evolueert. Er komt een designstudio bij, genaamd Kicks. En een reclamebureau, Gummo. Uiteindelijk gaan de disciplines samen verder onder de naam vanhulzen•gummo•kicks. Tot in 2018.

2018. Van Hulzen heet weer gewoon Van Hulzen. Het is uitgegroeid tot een fullservice communicatieadviesbureau van twintig man. Van Hulzen is het bureau voor strategie, creatie en content dat werkt voor opdrachtgevers in overheid en bedrijfsleven. PR zit nog altijd in het DNA van ons bureau.

Dit zijn de drie belangrijkste lessen van Kick, die nog altijd worden doorgegeven:

  1. Denk Allerhande. Kick zag al vroeg in dat je consumenten best veel over je bedrijf kunt vertellen, zolang je het voor hen relevant maakt en op een slimme manier aanbiedt. Contentmarketing avant la lettre.
  2. Denk in relaties. Investeer in relaties met journalisten en diverse stakeholders, om wederzijds begrip te kweken tussen organisatie en doelgroepen. Geen toeters, bellen en gebakken lucht, maar vertel over alles wat een organisatie goed doet.
  3. Wees er altijd voor je klant. In goede en in slechte tijden. Van Hulzen werkte voor diverse luchtvaartmaatschappijen, waaronder Lockheed dat in 1976 onder vuur lag. Op een kritische vraag van een journalist antwoordde hij: Meneer, als u ziek bent, dan zou het toch ook niets zijn wanneer uw dokter zegt: ‘u bent zo ziek, ik ga weg.’ Nee, dan moet je hem helpen. Nog altijd helpen wij opdrachtgevers met crisiscommunicatie en geven wij mediatraining voor verwachte en onverwachte aandacht van de media.
Kick is nog altijd aanwezig bij ons op kantoor, in de vorm van dit borstbeeld. Een cadeau dat hij voor zijn 75e verjaardag kreeg, destijds onthuld door Dr. Albert Heijn.
Kick is nog altijd aanwezig bij ons op kantoor, in de vorm van dit borstbeeld. Een cadeau dat hij voor zijn 75e verjaardag kreeg, destijds onthuld door Dr. Albert Heijn.