Transitiecommunicatie; een nieuwe loot aan de stam?

Door Van Hulzen 1 week geldenGeen reacties
Home  /  Geen categorie  /  Transitiecommunicatie; een nieuwe loot aan de stam?

“We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.” Zo omschrijft prof. dr. ir. Rotmans de transitie naar een duurzamere wereld. Een unieke omwenteling volgens hem: “Hoe vaak je zoiets meemaakt? Misschien eens in de 150 jaar.” Nou, daar wil Partner/Adviseur Huib Bannier van Van Hulzen Communicatie dan wel graag bij zijn. En dus schreef hij zich in voor een masterclass Transitie Management.

Die masterclass wordt verzorgd door het onderzoeksinstituut DRIFT (Dutch Research Institute For Transitions) waaraan Rotmans – hoogleraar transitiekunde van de Erasmus Universiteit – zich ook verbonden heeft. Jan Rotmans is een maatschappelijk gedreven en bevlogen wetenschapper. Hij schreef meer dan 20 boeken en 300 andere publicaties op het gebied van klimaatverandering, duurzame ontwikkeling, transities en systeeminnovaties. Volgens de hoogleraar ligt er geen kant en klare blauwdruk voor de radicale omslag naar een duurzamere wereld en een circulaire economie. “We moeten anders gaan leven, anders produceren, anders consumeren. Maar als je echt wezenlijk wilt veranderen moet je eerst tot stilstand komen”.

Elektrische Hyundai
Binnen de bureaumuren bij Van Hulzen krijgt het begrip duurzaam steeds meer invulling. Huib en z’n collega’s zijn bijvoorbeeld al enkele jaren intensief bezig met het thema duurzame landbouw voor de provincie Zuid-Holland. Maar er staat bij kantoor ook een elektrische Hyundai klaar voor CO2-neutrale dienstritten naar de klanten.

Huib: “Heel dat transitiegebeuren is superinteressant. Waarbij ik extra let op wat de betekenis is voor ons vakgebied, communicatie. Gaat daar ook alles op de schop? Zijn de beproefde modellen straks nog wel toepasbaar? Bij een transitie weet je niet waar het heen gaat. Dat laat zich lastig managen. Dus heb je ook weinig aan een vooraf totaal dichtgetimmerde communicatiestrategie. In plaats daarvan zul je ‘agile’ moeten zijn. Op basis van enkele principale uitgangspunten zul je als bureau wendbaar moeten zijn en snel moeten kunnen schakelen. Transitiedenkers spelen veel met taal; ze vinden nieuwe woorden uit. Dat vind ik mooi; taal helpt bij transities.” Bannier, die zich als adviseur vooral bezighoudt met strategievorming, voorziet dan ook dat er naast marketingcommunicatie en interne communicatie, mogelijk een nieuwe loot aan de stam komt, namelijk transitiecommunicatie. “En als het zover komt, dan moet Van Hulzen daarin wel een pioniersrol spelen.”

Category:
  Geen categorie
Dit bericht gedeeld 0 keer
 100

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.