Pas op, een hoerenjong!

Door Van Hulzen 1 week geldenGeen reacties
Home  /  Geen categorie  /  Pas op, een hoerenjong!

Nee, hoor, dit is geen ordinaire scheldpartij. Hoerenjong is een vakterm uit de drukkerswereld. Het is een niet volle regel bovenaan een pagina of een tekstkolom. Vormgevers vinden het niet fraai, maar wat erger is; het leest ook niet prettig. In de studio van Van Hulzen Communicatie (4 vormgevers, 2 artdirectors) zitten ze dagelijks te pielen om teksten zo helder en leesbaar mogelijk op te maken.

Aron Schouten is één van die vormgevers. Hij volgde een grafische opleiding aan het Mediacollege in Amsterdam en is nu – naast z’n werk – bezig met een studie Creative Business aan de Hogeschool. Of het nu een simpele flyer is, een lijvig magazine of een digitale nieuwsbrief; bij alles wat ze vormgeven in Voorschoten staat leesbaarheid voorop. Aron somt moeiteloos een aantal basisvoorwaarden op. “Schreefloze letters – zoals het lettertype dat we voor deze nieuwsbrief gebruiken – worden als beter leesbaar ervaren. De regelafstand luistert nauw. En verder blijkt uit onderzoek dat 60 tot 70 letters op een regel het beste scoort.” Bij kleurgebruik is het belangrijk dat er voldoende contrast is tussen tekst en achtergrondkleur. En bij de opmaak van pagina’s is het zoeken naar de balans: “…tussen tekst, beeld en het wit daaromheen. Dat geeft rust, en dat komt het overbrengen van de boodschap weer ten goede.”

‘Volproppen’
Veel opdrachtgevers hebben de neiging, als ze eenmaal een ontwerp voor hun brochure of magazine hebben, daarin te veel willen communiceren. En zo’n uitgave ’t liefst helemaal ‘volproppen’. Aron: ”Dan komen ze met zoveel informatie aan, dat je het niet meer op een fatsoenlijke manier kwijt kunt. Dan gaan we op zoek naar andere wegen. Een daarvan kan zijn dat we voorstellen de teksten in te korten. We hebben hier tekstschrijvers in huis die dat prima kunnen.”

Geen concessies doen
Kan of mag er niet geschrapt worden in de kopij, dan zullen de vormgevers met een andere oplossing moeten komen. Sommige klanten willen dan kort door de bocht, en stellen voor om een kleiner lettertype te gebruiken. Of de regelafstand te verkleinen. Dat zijn noodgrepen waar Aron en z’n collega’s zelden of nooit in meegaan. Aan een uitgebalanceerd ontwerp moet je niet te veel concessies doen. “Dan zoeken we de oplossing in een andere richting. Een klant die een flyer wilde, maar met steeds meer tekst en beeld aankwam, hebben we geadviseerd er een mooie folder van te maken.”

Category:
  Geen categorie
Dit bericht gedeeld 0 keer
 100

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.