Ik wens je veel personeel…

Door Van Hulzen 1 week geldenGeen reacties
Home  /  Geen categorie  /  Ik wens je veel personeel…

‘Welkom aan boord!’ In één keer verwelkomde Van Hulzen Communicatie in september maar liefst vijf nieuwe medewerkers. Op een totale bemanning van om en nabij 20 koppen is dat best een fikse uitbreiding. Met een in eigen huis ontwikkeld ‘onboarding’-programma wordt het inschepen in goede banen geleid.

Voor het programma waren twee goede redenen, vertelt adviseur Marina Hendrikse: ”Vijf nieuwe collega’s tegelijk inwerken is best een klus. Ook omdat het hier om verschillende functies gaat, namelijk adviseurs, vormgevers en secretariaat-ondersteuning. Je wilt ze goed begeleiden, en tegelijk wil je ook de belasting op de zittende mensen en je klanten tot een minimum beperken.” Als antwoord daarop rolde er een programma uit de bus waarbij de nieuwkomers gezamenlijk in een klasje bijeenkomen voor de grote lijnen, en elk een buddy toegewezen hebben gekregen om ze te helpen bij de fijne kneepjes.

Rood verven
Hoe zien de klanten van Van Hulzen Communicatie eruit en hoe gaan we met ze om? Met welke adviesmodellen werkt het bureau? Hoe zit de project- en urenadministratie in elkaar en hoe gaat de samenwerking met de studio? Allemaal onderwerpen die klassikaal behandeld worden. Zo een klas duurt hooguit een uur en wordt altijd door eigen mensen verzorgd. Zoals KLM nieuw cabinepersoneel vertrouwd maakt met de bedrijfsidentiteit door ze via een opleidingstraject ‘blauw te verven’, zo schildert Van Hulzen de nieuwkomers fraai rood.

Niet in je eentje 
Jorinde Corbet werkte 6 jaar bij een communicatiebureau in Rotterdam en is te spreken over het inwerkprogramma in Voorschoten. “Op dag 1 meteen een duidelijke planning op papier, aanschuiven bij het bureau-overleg en gezamenlijk lunchen; ik vond het een warm welkom.” Voor Vera Schout, vers van de opleiding, is dit haar eerste baan. Best spannend dus. “We werden met open armen ontvangen. En dat je niet ineens in je eentje tussen allemaal onbekende mensen zit, maar dat je samen bent met een clubje van nieuwkomers vond ik wel prettig.”

‘Het scherpt ons’
Voor het onboarding-programma is een periode van drie maanden uitgetrokken. Dan worden de vijf nieuwe medewerkers geacht voldoende ‘Van Hulzen-rood’ te zijn geverfd. Wat niet wil zeggen dat ze dan verder aan hun lot worden overgelaten. Nee, dan krijgen ze een ervaren adviseur of partner toegewezen als coach om ze te begeleiden bij hun verdere carrière binnen het bureau. Marina: ”We vragen de nieuwe mensen regelmatig om terugkoppeling op het programma. En dat scherpt onszelf ook weer. Sommige zaken lijken voor ons gesneden koek, maar de frisse blik van de buitenstaander kan helpen het net weer wat handiger en beter aan te pakken.”

Category:
  Geen categorie
Dit bericht gedeeld 0 keer
 100

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.