Snorfietscampagne Amsterdam in nieuwe fase

Door Lala Aleksanyan 2 maanden gelden
Home  /  Geen categorie  /  Snorfietscampagne Amsterdam in nieuwe fase

Deze week, bij de start van het nieuwe schooljaar, gaat de Campagne Snorfiets naar de rijbaan van de gemeente Amsterdam z’n derde fase in. In april had Amsterdam een Nederlandse primeur. Snorfietsers rijden er tegenwoordig binnen de ring A10 mét helm óp de rijbaan. Om dat duidelijk te maken en vooral om vastgeroeste gewoonten te doorbreken werd een crossmediale campagne gelanceerd. Strategie, creatie en content werden zo’n 50 km ten zuiden van de hoofdstad bedacht en ingevuld; in Voorschoten…

Zeer uiteenlopende doelgroepen, politieke gevoeligheden en andere grote steden die vol belangstelling toezien hoe je een aantal eigengereide Amsterdammers aan de helm en op de rijbaan krijgt. Ja, ja… het was best een uitdaging toen Van Hulzen Communicatie in de zomer van 2018 pitchte naar deze klus. “Zo’n traject waar zoveel omheen speelt, is natuurlijk wel een pareltje op ons vakgebied,” zegt Petra Langeveld (Partner/adviseur).

Een vierkoppig team (met ook een artdirector en tekstschrijver) ging meteen na de zomer aan de slag. Er moest dan ook veel werk verzet worden. Met name omdat het draaide om gedragsverandering. Jongere snorfietsers voelen weinig voor een helm, want ‘dat is de pest voor je kapsel’. Oudere snorfietsers hebben daar minder moeite mee, maar weer wél met het idee dat ze voortaan tussen die voortjakkerende auto’s moeten rijden.

Met hulp van een gedragsdeskundige van de gemeente werd een strategie bedacht om elke doelgroep op passende wijze te benaderen en te informeren. “Toen de maatregel in april van kracht werd, waren er wel protesten, maar was er niemand in de stad die er niet vanaf wist,” zo blikt Petra terug. In de strategie was ook vastgelegd om niet vanaf de eerste dag met het bonnenboekje klaar te staan. (Geen helm dragen kost je € 95,- en € 9,- administratiekosten. Hetzelfde prijskaartje hangt aan ‘snorren’ op een fietspad binnen de ring A10). Pas na twee maanden ging de gemeente over tot handhaving. Ook op dat moment werd er weer een intensieve campagne gevoerd. De start van het nieuwe schooljaar is wederom een moment om actief campagne te voeren. Onder andere om studenten die nieuw zijn in de stad te wijzen op de maatregelen.

In alle uitingen (o.a. billboards voor Abri’s, flyers, posters, online en spotjes op AT5) is het onderscheidende blauwe plaatje van de snorfiets prominent aanwezig. Alle boodschappen in de openbare ruimte zijn zo samengesteld en vormgegeven dat je ze moet kunnen lezen vanaf je al dan niet opgevoerde snorfiets!

Tot slot de vraag of Petra zelf weleens gebruik maakt van een snorfiets: “Eh, nee. Maar ik heb wél een helm; om te skiën!”

Category:
  Geen categorie
Dit bericht gedeeld 0 keer
 000