Pakkend logo? Hou het simpel!

Door Lala Aleksanyan 2 maanden gelden
Home  /  Geen categorie  /  Pakkend logo? Hou het simpel!

De studio van Van Hulzen heeft in de loop der jaren vele tientallen logo’s ontworpen. Artdirector Alex Clumpkens legt uit waar een goed logo aan moet voldoen en waarom daarin investeren loont. En hij maakte een quiz om je je logo-kennis te testen. De eerste drie goede inzenders ontvangen een exemplaar van het boek Logo Design Love, A guide to creating iconic brand identities van David Airey.

Logo’s zijn van alle tijden. De Mesopotamiërs (3300-1700 v Chr.) gebruikten al een afbeelding om notariële aktes herkenbaar te maken. “Zorg dat een logo pakkend is. En dat het beklijft. Zodat mensen meteen aan jouw product of dienst denken als ze jouw logo zien,” aldus Alex Clumpkens. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Nog te vaak ziet hij logo’s waarbij hij denkt dat de ontwerper een mooi verhaal had over de betekenis van het logo, “maar dat 99 van de 100 mensen geen idee heeft waar dat beeldmerk voor staat!” Een verhaal of symboliek is leuk en aantrekkelijk, maar staar je er niet blind op. Een goed herkenbaar logo is belangrijker dan een leuk verhaal erachter.

‘Hou het simpel’, is dan ook het devies van de art director die overigens ook een eigen letterontwerp – de Allex – op zijn naam heeft staan. Verder is hij een groot aanhanger van de kunst van het weglaten. “Ja, ‘less is more’ en dat zie je terug als je een aantal iconische logo’s bekijkt. Zoals de schelp van Shell, de pijlen van NS, het ‘dubbele’ logo van Bayer met de naam zowel horizontaal als verticaal en de ‘swoosh’ van Nike.”

Een knap ontwerp is één ding, je moet vervolgens ook wel de moed én de centen hebben om dat logo intensief naar je doelgroep te communiceren. Alex: “De kracht van herhaling. Een logo vaak zien is natuurlijk ook belangrijk. De NS heeft haar beeldmerk in 40 jaar in het collectieve geheugen ‘geramd’. De herkenbaarheid daarvan is dan ook bijna 100 procent”.

Doe de logoquiz!

 

Category:
  Geen categorie
Dit bericht gedeeld 0 keer
 100